Příběh stárnoucího truhláře Daniela Blakea, který se po infarktu ocitne vinou necitlivě nastaveného sociálního systému v obtížně řešitelné životní situaci, si získal porotu vedenou Georgem Millerem směsicí prosté výpovědi a vyhroceného politického apelu. „Jde o překvapivého, nicméně zaslouženého vítěze. Já, Daniel Blake má velmi současné téma, jasné poselství a přitom zůstává velice civilní. Je nám velkou ctí, že ho přineseme do české distribuce“, říká ředitel společnosti Film Europe Ivan Hronec

Film bude premiérově uvedený v rámci festivalu Be2Can v říjnu 2016, kde bude patřit k vrcholům programu. Dramaturgové Be2Can Aleš Stuchlý a Vít Schmarc k němu dodávají: „Žijeme ve světě, kde film údajně ztrácí svou moc měnit věci k lepšímu. Loach je nesmírně konzistentní ukázkou houževnatosti filmaře, který nikdy boj za spravedlivější společnost nevzdal. Já, Daniel Blake je jeho nejlepší film minimálně od roku 2006. Vyvolá jistě debatu o vztahu umění a politického apelu, ale pro nás patří k pozoruhodným událostem letošního festivalu. Film stejnou měrou relevantní jako působivý.

Film Europe přiváží z Cannes i další pozoruhodné tituly. Již dříve byl ohlášen horor o smrtící kráse Neon Demon (r. Nicolas Winding Refn, česká premiéra 29.9.), subtilní rodinné drama Po bouři (r. Hirokazu Koreeda), tradičně velmi kvalitní „sociální detektivka“ bratří Dardennů Neznámá dívka a svérázný horor o probouzení ženské smyslnosti RAW (r. Julia Ducournau). 

Tuto sestavu obohatilo během festivalu brilantní rumunské drama Sieranevada (r. Cristi Puiu) o vyhrocené rodinné sešlosti, které reflektuje univerzální problémy post-sovětského bloku (festivalová premiéra na Be2Can 2016). Jeden z nejkontroverznějších snímků canneské soutěže Staying Vertical (r. Alain Guiarudie), který rozčeřil úvod festivalu šokující otevřeností výpovědi o autorské a otcovské krizi, se objeví příští rok v dubnu na přehlídce Weird Europe

Skutečným klenotem bude německé komediální drama Toni Erdmann režisérky Maren Ade, které patřilo celý festival k největším favoritům na Zlatou palmu, nakonec se však muselo spokojit s kritickou cenou FIPRESCI. Jednohlasně nadšené recenze, spontánní potlesky během projekcí, rekordní hodnocení 3.7/4 v prestižní kritické tabulce Screen Daily – Toni Erdmann byl prvotřídní senzací festivalu v Cannes. „S velkou radostí ho tak nabídneme českým divákům jako polemiku s rozhodnutím poroty a zároveň jako film, který s nevídanou suverénnosti uzavírá propast mezi tzv. artovým filmem a filmem přístupným pro široké publikum,“ dodává Ivan Hronec.

Festivalovou premiéru si Toni Erdmann odbyde na letošním festivalu v Karlových Varech, distribuční pak v rámci Be2Can 2016.

Text: -ks-

Foto: Film Europe