Oblíbený román se rozhodl zfilmovat režisér Tate Taylor, který stojí za kritiky i divácky vřele hodnocené drama Černobílý svět. To ostatně také natočil podle knižní předlohy, a nutno dodat, že se jí držel opravdu věrně. Výjimkou není ani Dívka ve vlaku, ačkoli tentokrát si scénář nenapsal sám. Pracovala na něm Erin Cressida Wilson (seriál Vinyl), která se nijak závratně nesnažila pozměnit nejdůležitější zvraty, které se v knize udály, nýbrž je poddat smysluplně a napínavě tak, aby se je užil nejen čtenář, ale i běžný divák. Tomu se tak dostává neutuchajícího napětí, se kterým filmaři pracují opravdu zajímavě. Čtenář knihy sice ví, jak to celé nakonec dopadne, avšak při sledování filmu jej dokáže vtáhnout do děje takovým způsobem, že se zcela odprostí od myšlenek, a na konci je mile překvapen. Tomu všemu nahrává temná atmosféra a postavy, které jsou vykresleny tak, aby se každý rozhodl, komu bude fandit, a koho bude pokládat za člověka, který skutečně stojí za zmizením Megan Hipwellové. Tu ztvárnila herečka Haley Benett a své postavě se doslova odevzdala, což platí také o Emily Blunt a Rebecce Ferguson. Snímek je vyprávěn z pohledu těchto tří dam – Megan, Rachel a Anna. Každá diváky překvapí rozdílným pojetím a hlubokými hereckými výkony. Ty lze dokonce považovat za jedny z nejsilnějších jejich kariéry, a zároveň letošního roku. Což by zajisté nemělo uniknout pozornosti oscarových akademiků.

Ostatní herci jako Justin Theroux, Luke Evans nebo Edgar Ramírez také dostali na plátně svůj prostor zazářit. A podávají vskutku autentické a mrazivé výkony, takže se nemusíte bát, že by výrazně zaostávali za hlavními hrdinkami. Jedinou postavou, o kterou jsou fanoušci víceméně ochuzeni je “hodný“ detektiv inspektor Gaskill. Ten se sice ve filmu objeví, ale bohužel nepromluví jediné slovo, a na scéně tak působí zcela zbytečně. V popředí je naopak “přísný“ detektiv seržant Rileyová v podání Allison Janey, kterou vídáme převážně v komediálních filmech a seriálech. Ta si svou roli náležitě užívá a dokáže v divákovi zezačátku vyvolat silné nesympatie vůči své postavě, a zároveň si v průběhu postupně získat i jeho sympatie.    

Změnou oproti knižní předloze je zasazení děje do New Yorku namísto Anglie. Což vůbec není rušivý element, jelikož neworské prostředí do příběhu dokonale pasuje a krásně jej podtrhuje.

Příjemná je také otevřenost filmu a eRkový rating. Jak jsem již zmínil, snímek se věrně drží knižní předlohy. Dočkáte se tedy násilí, ostřejšího slovníku, nahoty a sexuálních scén, které podtrhuje mrazivá hudba a atmosféra. Ta funguje i u flashbacků a postupně se stupňuje až do samotného vyvrcholení.

Dívka ve vlaku se tak suverénně stává jednou z nejlepších filmových adaptací za poslední léta a svým scénářem překonává i dva roky starou Zmizelou. Napětí, kamera, střih, silné herecké výkony a vykreslení postav funguje výborně a divák je již od začátku vtažen do děje. Snímek se navíc nevleče a stále divákovi nabízí něco nového, takže dvě hodiny utečou jako voda. Toto je zářný příklad toho, jak by měl kvalitní dech beroucí thriller vypadat.

Hodnocení: 90%

Spoiler!

Ve filmu je přidána scéna na newyorkských dámských toaletách a pozměněna byla ta, ve které Scott Hipwell (Luke Evans) napadne Rachel ve svém domě.

Text: Jan Kocián

Foto: Freeman Ent