Návštěva natáčení, Barrandovská studia, Praha, Česká republika

            Herečka Kate Beckinsale ve společnosti Bradleyho Jamese přechází po tréninkové místnosti, vybudované v jednom z rozhlehlých ateliérů Barrandovských studií. V jeho interiéru se nachází tělocvična, dějiště jedné z klíčových scén pátého snímku ze série Underworld, tentokrát s podtitulem Krvavé války. Beckinsale ve scéně představuje ústřední postavu celé série, Selene, členku skupiny elitních upířích bojovníků zvaných Smrtonoši.

            Ta se právě ujala role konzultantky Vargy, postavy, kterou ztvárnil Bradley James. Varga je pověřen výcvikem mladých bojovníků pro boj s lykany, odvěké vlkodlačí nepřátele upírů.

            Selene k přítomným promlouvá s velkou autoritou. Přítomní žáci pozorně naslouchají. „Musíte si uvědomit, na kterém místě se ocitne ve chvíli, kdy ho kulka zasáhne,“ říká Selene svým mladým svěřencům. „Lykani jsou zranitelnější ve své vlčí podobě. Uvažují v ní primitivněji a jsou poháněni touhou po krvi.“

            Zatímco hovoří, blíží se k ovládacímu panelu na jedné ze stěn zcela nedotčené místnosti. „Zvýšit rychlost lykanů o 20 procent,“ přikazuje, když mačká tlačítka na ovládacím panelu simulátoru, který na upíří učně vypustí počítačově generované lykaní nepřátele. Mladí upíři budou muset prokázat, že jsou schopni úkol splnit.

            „Právě jste viděli naši tělocvičnu,“ vysvětluje po skončení scény James Bradley. „Varga je vedoucím bojového výcviku. Tělocvičně je pro něj druhým domovem a Selene se v ní v této scéně ocitá poprvé.“

            „Je to skvělá poradkyně a Varga je poměrně nadšený z toho, že tahle legendární bojovnice navštívila jeho tělocvičnu.“

            Pátý díl série Underworld s názvem Krvavé války podle producenta filmu Davida Kerna přímo navazuje na události na konci předchozího dílu Underworld: Probuzení. V Probuzení se Selene dozvěděla, že má se svým bývalým milencem Michaelem Corvinem dceru Eve, a na samém konci tohoto filmu se společně obě vydávají pohřešovaného otce najít.

            „V tomto filmu znovu sledujeme osudy Selene,“ popisuje Kern. „Děj přímo navazuje na konec filmu Underworld: Probuzení. Selene je na útěku a má jisté problémy s navázáním vztahu se svou dcerou.“

            Vlivem okolností jsou od sebe matka s dcerou odloučeny a Selene se setkává s dalším spojencem z Probuzení Davidem (kterého si opět zahrál Theo James). „Selene a David se společně pokoušejí najít Seleninu dceru, od které byla Selene odloučena,“ pokračuje Kern.

            „A v průběhu hledání se zapletou s novým lykanem zvaným Marius, což je skutečný drsňák, podobně jako Lucian (Michael Sheen) v prvním filmu, ale ještě děsivější a krutější a nebezpečnější.“

            Hrozivý Marius je ve skutečnosti superlykan a touží po krvi jak Selene, tak Eve, protože se touží stát nejmocnějším stvořením na světě a pomoci lykanům nad upíry definitivně zvítězit. Maria představuje Tobias Menzies, známý ze seriálu Hra o trůny.

            „Představit divákům dalšího superlykana je skvělé,“ míní Kern. „Série Underworld má řadu prvků, které mají diváci v oblibě, a v tomto díle celou řadu z nich uplatňujeme.“

            S úkolem přenést příběh pátého dílu série na filmová plátna pověřili producenti poprvé ženu, a to režisérku Annu Foerster, která natočila několik epizod úspěšného televizního seriálu Cizinka, a režisérovi Rolandu Emmerichovi pomáhala s celou řadou filmů, počínaje původním Dnem nezávislosti.

            Jako režisérka pomocného štábu se podílela na filmech Vetřelec: Vzkříšení, Den poté a Aeon Flux, stejně jako na celé řadě dalších. Snímek Underworld: Krvavé války je jejím celovečerním režijním debutem.

            „Underworld je úžasná filmová série, která po režisérské stránce nabízí pozoruhodné možnosti vizuální i tvůrčí, pomocí kterých je možno vytvořit zcela nový svět,“ vítá nás při naší návštěvě na natáčení.

            „V sérii Underworld platí pravidla, která jsou velmi specifická pro příběh i sérii samotnou, ale je možné se od nich odchýlit. Po čistě vizuální a tvůrčí stránce je to velice lákavé.“

            Jedno z pravidel, o kterých se režisérka filmu zmiňuje, se týká vizuálního stylu celé série, jejíž jednotlivé filmy dosud používaly téměř monochromatickou barevnou paletu s důrazem na modrou a černou.

            Ve filmu Krvavé války diváci navštíví upíří komunitu daleko na severu. „Když se vydáme na sever plný sněhu, dočkáme se rozhodně využití odlišné barevné palety,“ dodává Foerster. „Lidé tu chodí v bílém a nosí kožešiny a mají bílou pleť. Bylo zábavné vydat se odlišným směrem.“

            „Nicméně i tak se stále poměrně silně držíme onoho monochromatického stylu. Mám ho ráda. K této sérii monochromatičnost patří a podle mého modročerné monochromatické záběry z východní komunity vypadají skvěle. A pak se vydáme na sever a místo toho je všude plno šedé, stříbrné a bílé.“

            „Poté je velmi zajímavé sledovat průnik těchto dvou světů, ke kterému dojde ke konci filmu. Obě prostředí se spolu prolínají a vzniká onen očekávaný kontrast.“

            Podle producenta Davida Kerna by se právě na tento kontrast měli diváci těšit. „Vydáváme se na pár míst, která jsme v žádném filmu ze série Underworld dosud neviděli, a ta si vyžádala odlišný vizuální styl a odlišný přístup,“ soudí.

            „Při zmínce o sérii Underworld si všichni představí tmavé a namodralé městské prostředí, takže jsme velmi uvítali možnost ho obohatit a zavést Selene s Davidem do odlišných oblastí. Je to výtečné.“

            Jakmile se ocitnete na Barrandově mezi kulisami, je jejich snaha zcela evidentní. V jednom z ateliérů se ukrývají interiéry upíří síně, v níž na stěnách visí překřížené meče a podlaha je z černého mramoru. Působí chladně a stroze. V ateliéru 5 se naopak nachází sklepení hradu severské komunity, plné bloků ledu ze sklolaminátu.

            Exteriéry hradu se natáčely v prostorách zámku Hluboká, který se nachází zhruba dvě a půl hodiny autem od Prahy. České zámky bývají často velice pestrobarevné, ale Hluboká mezi takové zámky nepatří, takže je pro použití ve filmu Krvavé války ideální. Tvůrci filmu se také vydali do historických pražských stok.

            Ačkoliv jsou pro film exteriéry důležité, podle Kerna se zhruba 70 procent snímku Krvavé války natáčelo na Barrandově, a ateliér 7 momentálně působí velice velkolepým dojmem. Je pokrytý umělým sněhem, protože se zde nachází kulisy nádvoří a hradeb severského hradu.

            Najdeme tu i terasy a bašty s cimbuřími. Český výtvarník Ondřej Nekvasil strávil budováním těchto kulis osm týdnů. Zem pokrývá popel a všude jsou poházené mrtvoly upírů. Zdá se, že zde došlo ke kruté bitvě.

            „Protože je ve filmu spousta akčních scén, bylo mi od samého počátku naprosto jasné, že se každá z nich musí něčím lišit,“ vysvětluje Foerster, když se hovor stočí právě na bojové scény. „Každá z akčních sekvencí musí mít odlišný styl, aby výsledek nepůsobil dojmem dalšího tuctového akčního snímku.“

            Foerster ve filmové branži začínala jako kameramanka a je přesvědčena, že její díl série Underworld je po stránce vizuální koncepce velmi silný. Přinejmenším pět scén včetně jedné akční sekvence je natáčeno v jediném souvislém záběru.

            „Snažím se tomuhle filmu vdechnout jasně definovanou vizuální identitu,“ míní. „Ať už jde o to, jakým způsobem se pohybuje kamera, jaké volím záběry nebo o způsob, jakým v určitých scénách představuji jednotlivé postavy.“

            Těší ji pak zejména propracovanost jednotlivých postav. Režisérka tvrdí, že jejím nejoblíbenějším upírským filmem, pokud vynechá sérii Underworld, je původní švédská verze snímku Ať vejde ten pravý, což je kritikou velice ceněný film, který velice výrazně staví na skvěle prokreslených postavách.

            „Pro film Ať vejde ten pravý byly jeho postavy naprosto zásadní,“ podotýká. „Celý film byl na nich vystavěn. A příběhové linie postav v našem scénáři se postupem času rozvíjely a obohacovaly. Prošly si nezanedbatelným vývojem.“

            „To je pro mě na téhle práci tím nejzajímavějším – možnost spolupracovat se skvělými herci a možnost rozvíjet postavy příběhu. Zní to zřejmě směšně, protože když se řekne Underworld, napadnou vás patrně hned upíří a vlkodlaci, u kterých neočekáváte, že půjde o nějak komplikované a propracované postavy.“

            „Ale možná právě to je tajemstvím úspěchu prvních dvou dílů této série,“ dodává. „To, že v nich byl tenhle svět se zajímavou minulostí a mytologií obydlen velice propracovanými postavami.“

            Mytologie světa série Underworld je všem velice dobře známá a spoustu z postav Krvavých válek už diváci také velmi dobře znají. Po boku Beckinsale v roli drsné hlavní hrdinky fanoušci narazí na řadu postav z předchozího dílu. Jak již bylo zmíněno, vrací se Eve i David, známé tváře z filmu Underworld: Awakening, stejně jako Davidův otec Thomas v podání slavného herce Charlese Dance.

            „Při práci na tomto filmu mám tu čest spolupracovat s některými opravdu velmi výjimečnými herci,“ říká Foerster. „A mohu také vytvářet role nové, čehož jsme v našem příběhu rozhodně využili. Diváky čekají překvapivá setkání s odlišnými upíry, kteří mají jiné schopnosti a odlišný původ.“

            Mezi nové upíří postavy patří také Semira a Alexia, které na plátně ztvárnily Lara Pulver a Daisy Head.

            „Alexia je upírka, Smrtonoška,“ vysvětluje nadšeně Head, když se na natáčení objeví. „Je mladá a představuje novou generaci upírů, a zásluhou svých schopností a znalostí se v upíří hierarchii pohybuje na poměrně vysokém místě.“

            „Vede druhé a v tom, co dělá, je velice dobrá. Když se setkává se Selene, tak o ní už dávno všechno ví,“ pokračuje Head. „Selene je nejslavnější Smrtonoška v dějinách, takže si jí Alexia velice váží. Myslím, že touží po tom, aby ji mohla lépe poznat.“

            Head má k upírům velice těsný vztah díky svému otci Anthonymu Headovi, který dlouhou dobu účinkoval v seriálovém hitu Buffy, přemožitelka upírů.

            „Zhruba od pěti let jsem vyrůstala obklopena upíry a přišli mi naprosto skvělí,“ směje se Head. „Máte špičaté tesáky a můžete dát někomu pořádnou nakládačku, takže se cítím ohromně poctěna tím, že jsem teď dostala tuhle šanci si to vyzkoušet. Je to bezva. Působí to na mě dojmem, jako by byl každý den Halloween – jenom sladkostí je k tomu podstatně méně!“

            Divácká posedlost upíry je podle ní klíčovým prvkem úspěchu série Underworld. „Upíři jsou prostě skvělí a myslím, že jejich mytologie lidi fascinuje. Můžete popustit uzdu své fantazii.“

            „Navíc je tu prvek věčného života, stvoření bytostí, které nikdy neumírají, a sledování následků, jaké něco takového má. Natáčet takový film právě v Praze je úžasné. Se vší tou překrásnou architekturou kolem je velice snadné cítit se tu jako nesmrtelný upír!“

            Herečka je také nadšena ze skutečnosti, že ústřední postavou celé série je žena. „Postava Selene je skvělá a pro ženy je velice inspirující, protože je pořádně drsná a s ničím se nemaže. A Kate Beckinsale je neuvěřitelně krásná a talentovaná a dává do té role všechno,“ soudí Head.

            „Navíc je výtečné, že tenhle díl žena i režíruje. Myslím, že to tomuto filmu dodává úžasnou dávku citlivosti a dynamiky. Skutečnost, že je hrdinkou téhle série žena, mi připadá ohromně skvělá.“

            Kern k tomu podotýká, že diváci hrdinku série Underworld zbožňují. „Selene je agresivní a proaktivní a nikdy neustupuje,“ míní. „Je skvělá a dobře vypadá. Pohybuje se ve společnosti mužů a není na plátně jenom proto, aby se s někým vyspala a potom z filmu navždycky zmizela.“

            „Je strojvedoucí celého tohohle upírského vlaku. Série jako Resident Evil nabízejí něco podobného, ale na začátku v roce 2003 byl nápad vystavět takovouto sérii na ženské hrdince namísto na postavách Scotta Speedmana nebo Michaela Sheena poměrně svěží.“

            „Samozřejmě, že je atraktivní, ale kromě toho je také inteligentní a dělá všechny ty úžasné kousky, které obvykle ve filmech předvádějí muži. Myslím, že budou fanoušci nadšeni z toho, co jsem si pro ni v tomto dílu série Underworld nachystali.“

Text a foto Falcon