Cenu za nejlepší krátký film si odváží estonská režisérka Chintis Lundgren za film Manivald. Nejlepším studentským filmem je britský snímek Dost režisérky Anny Mantzaris. V kategorii abstraktních/nenarativních filmů zvítězil snímek uznávaného experimentátora Maxe Hattlera Divizní artikulace a v kategorii videoklipů si cenu odnáší Číňan Lei Lei s poněkud atypickým klipem The Shanghai Restoration Project: I Don’t Like the Comics You Drew.

Novinkou letošního festivalu byla národní soutěž Český obzor. V kategorii krátkých filmů této soutěže zvítězil snímek Víta Pancíře Chůze a běhy. Ze studentských filmů uspěl snímek WOO-HOO! Dávida Štumpfa z pražské FAMU. Mezi TV a online filmy uspěl seriál Alexandry Májové a Kateřiny Karhánkové Mlsné medvědí příběhy: Hurá na borůvky! V kategorii zakázek pak zvítězil spot Jupí horký nápoj režiséra Michala Žabky a mezi videoklipy zabodovala Krosna, kterou v české produkci natočil japonský autor Kosuke Sugimoto k písni Báry Polákové.

V mezinárodní soutěži počítačových her zvítězily tituly GNOG v kategorii Výtvarný počin ve hře a český Chuchel v kategorii Hra pro děti.

A toto nejsou jediné ceny festivalu – na samém začátku byla udělena Cena za celoživotní přínos animovanému filmu scenáristce, režisérce, animátorce a pedagožce Libuši Čihařové, která letos oslaví již 88. narozeniny a svou dráhu ve světě animace začínala v roce 1951 ve Studiu Bratři v triku. Letošní Anifilm uvedl ve svém programu nejen její filmy, ale i filmy jejích studentů a studentek, které učila a jejichž tvorbu ovlivnila.

Letošní ANIFILM – pár zajímavostí v kostce

Již nyní je možné shrnout pár statistických údajů: na jednotlivé filmové, odborné i doprovodné programy přišlo přes 30 000 diváků. Festivalu se zúčastnilo přes 1 400 filmových profesionálů a herních vývojářů, v mezinárodních soutěžních sekcích se utkalo 129 snímků: 9 celovečerních filmů, 37 krátkých filmů, 43 filmů vytvořených studenty, 22 videoklipů a 18 abstraktních a nenarativních snímků. V národní soutěži Český obzor se v pěti kategoriích utkalo 76 filmů z ateliérů českých animátorů. A pro milovníky her plných animace představila mezinárodní soutěž nezávislých počítačových her 20 projektů.

Anifilm však není jen o soutěžích a předávání trofejí či uznání. Jeho letošní doprovodný filmový program byl ve znamení 3D počítačové animace. Anifilm představil více než třicetiletou historii této techniky, která představuje nejmasivnější proud současné animace, ale má i mnoho alternativních podob. Projekce filmů doplnilo setkání s autorymezi nimiž nechyběli uznávaní specialisté na 3D CGI Faiyaz Jafri a Chris Landreth, držitel Oscara za film Ryan. Originální přístup předvedli například Job Roggeveen, člen nizozemského tria Job, Joris & Mariake, a Nikita Diakur s revolučním filmem Hnus. Jedno z nejslavnějších 3D studií představil animátor Rich Quade, který pracoval v Pixar Animation Studios již v jeho samých začátcích, spolu s ním tam začínala i letošní porotkyně Anifilmu, art directorka Robin Cooper.

Hosty a porotci Anifilmu byli i animátor Elie Chapuis a producent Ben Adler, kteří divákům představili film Psí ostrov režiséra Wese Andersona a podělili se s diváky i o zážitky a zkušenosti z práce na tomto loutkovém filmu oceňovaného režiséra. Podobně nás Dorota Kobiela, autorka projektu a spolurežisérka filmu S láskou Vincent, provedla zákulisím natáčení tohoto unikátního filmu spojeným s vznikem z 65 000 olejomaleb namalovaných 125 umělci použitých k jeho animaci. Vedle těchto programů se Anifilm věnoval současné televizní tvorbě, připomenul zapomenuté české režisérky i 100 let vzniku Československa. Na Animarketu proběhla burza pracovních příležitostí a na Game Day herní vývojáři z celého světa prezentovali své rozpracované hry.

Na Anifilmu nesměly chybět populární filmové programy Animo pro děti, které si pak mohly vyzkoušet vlastní tvůrčí schopnosti v oblíbené ČEZ - Škole animace.

Výsledky festivalových soutěží ANIFILMU 2018

Soutěž celovečerních filmů  - ceny putují do Irska a Koreje

O výsledcích mezinárodní soutěže rozhodovaly letos opět tři poroty. A neměly to rozhodně lehké. Hned soutěž celovečerních filmů, rozdělená do dvou kategorií (celovečerní filmy pro děti a pro dospělé), nabídla letos opravdu silné a originální tituly. Z nich nakonec vybrali porotci Elie Chapuis, Ben Adler a Robin Cooper v kategorii pro děti silně emotivní snímek Živitel (The Breadwinner) z prostředí válečného Afghánistánu. Porota se k filmu vyjádřila takto: „Film mnoha vynikajících kvalit byl pro porotu jasnou volbou. Všechny jeho složky, od režie hlasů přes hudbu a design po animaci, dosahují úrovně v oblasti 2D animace nevídané. Společně slouží zpracování silného tématu a činí z Živitele důležitý film, který jednoduše a přitom s citem pro detail vypráví velmi komplexní a vážný příběh, prostý zveličování či zjednodušování. Působivý a dojemný úděl Parvány nás zcela pohltil.“

Zvláštní uznání putuje do Francie humornému snímku Velký zlý lišák a jiné povídky (Le grand méchant Renard et autres contes), a to proto, že „Rozkošný film od začátku až do konce. Design postav, vtipný příběh a odvážná animace spojují všechny tři povídky v jeden celek. Animace funguje sama o sobě a s radostí jí udělujeme zvláštní uznání.“

V kategorii pro dospělé diváky zvítězil korejský snímek Skončím prostě na ulici (I’ll Just Live in Bando). Porota svou volbu zdůvodnila slovy: „Odvážná animace, strohé ztvárnění a horečné tempo filmu provádí diváka volným pádem člověka. Je hluboce lidskou studií toho, jaké to je nenaplňovat očekávání. Dobře vystavěný příběh vytváří intimní vazbu mezi divákem a každou z životních zkoušek a porážek hlavního protagonisty.“ Zvláštní uznání získal odvážný snímek Teheránská tabu (Tehran Taboo), což porota zdůvodnila takto: „Zvláštní uznání získává celovečerní film, který jako první inovativně splétá příběhy tří žen, které se snaží vypořádat s konzervativní a pokryteckou společností, v níž žijí. Film, jehož animovaná forma byla vynucena politickou situací, přináší skvělé herecké výkony. Odvážný, provokativní a vypravěčsky troufalý film: Teheránská tabu.“

Kategorie krátkých a studentských filmů ovládly evropské režisérky

O kategoriích krátkých a studentských filmů rozhodovali americký tvůrce Chris Landreth, maďarská producentka Brigitta Iványi-Bitter a český režisér Libor Pixa. Mezi krátkými filmy zabodovaly počiny severských režisérek - zvítězil tragikomický Manivald svérázné estonské autorky Chintis Lundren, zvláštní uznání získal film brilantní loutkový muzikál Mé břímě (The Burden) Švédky Niki Lindroth von Bahr. Porota zdůvodnila svou volbu takto: „Manivald staví na velmi osobním a dosud neviděném světě, vytvořeném pro utrápeného maminčina mazánka Manivalda. Manivaldův jedinečný svět vznikal v průběhu několika let a svět animace ho přijímá s nadšením. Obdivujeme propracovanost postav, hluboké porozumění vztahům a popis univerzálních lidských motivací, jako je lenost a touha po lásce. Mé břímě zobrazuje znepokojivou část světa kolem nás: ty, pro které nikdy nevychází slunce, kteří žijí v izolaci a na dálničních odpočívadlech. Skvěle provedený film s překvapivým smyslem pro humor ukazuje, že i v těchto temných zákoutích je místo pro víru a empatii.“ Ve studentské kategorii uspěly také režisérky - zvítězil britský film Dost (Enough, režie Anna Mantzaris) s tímto odůvodněním poroty: „Tento film jsme ocenili pro jeho vynikající kvality v oblasti designu postav, vypravěčství a zvukového designu. Neúprosně se vypořádává s nutností reagovat na neustálý spěch a všudypřítomný stres. Jediný problém filmu byl, že ho nebylo DOST. Sledovat, jak si lidé čím dál víc lezou na nervy, bychom dokázali déle než 2 minuty trvání filmu.“ Zvláštní uznání pak putuje francouzské absurdní hříčce Vyčerpaní (Coups de pompe, režie Marion Ichard). Porota na snímku ocenila to, že „film Vyčerpaní odvážnou kombinací ironie a znepokojujícím ztvárněním postav představuje svět, kde se smazává hranice mezi utopií a dystopií. Ocenili jsme jeho absurdní humor, který tento svět, tolik podobný tomu našemu, zároveň přijímá i zesměšňuje.“

Ceny pro abstraktní animace putují do rukou známých mistrů

O vítězných filmech v kategoriích abstraktních/nenarativních filmů a videoklipů rozhodovali režiséři Boris Labbé, Faiyaz Jafri a publicistka Kamila Boháčková. V první z těchto kategorií, jež je v kontextu světových festivalů považována za poměrně raritní, zvítězil snímek uznávaného experimentátora Maxe Hattlera Divizní artikulace. Zvláštní uznání pak získal rovněž oceňovaný tvůrce – japonský režisér Mirai Mizue se svým počinem Říše fantazie (natočeným ve francouzské produkci). V kategorii videoklipů si cenu odnáší Číňan Lei Lei s poněkud atypickým klipem The Shanghai Restoration Project: I Don’t Like the Comics You Drew. Zvláštní uznání pak porota přidělila nevšednímu francouzskému videoklipu Antoine Debarge: Dolly.Zero, který natočil  Ugo Bienvenu.

České filmy hodnotila mnohočlenná komise Rady animovaného filmu

Novinkou letošního festivalu byla národní soutěž Český obzor. Ta umožnila českým tvůrcům srovnání v rámci domácí konkurence, soutěžní filmy navíc získaly možnost ucházet se o prestižní evropské ceny Emile. Filmy hodnotila mnohočlenná komise RAF (Rada animovaného filmu). V kategorii krátkých filmů zvítězil snímek Víta Pancíře Chůze a běhy. Ze studentských filmů vybrala Rada animovaného filmu snímek WOO-HOO! Režiséra Dávida Štumpfa z pražské FAMU. Mezi TV a online filmy uspěl připravovaný ambiciózní seriál Alexandry Májové a Kateřiny Karhánkové Mlsné medvědí příběhy: Hurá na borůvky! V kategorii zakázek zvítězil spot Jupí horký nápoj režiséra Michala Žabky a mezi videoklipy zabodoval počin Krosna k písni Báry Polákové, jež v české produkci studia Eallin natočil japonský autor Kosuke Sugimoto.     

V Mezinárodní soutěži nezávislých počítačových her uspěl český Chuchel

V mezinárodní soutěži počítačových her zvítězil v kategorii Výtvarný počin ve hře titul GNOG z amerického studia Ko-op Mode a v kategorii Hra pro děti český Chuchel ze studia Amanita Design.

Zdroj a foto: ANIFILM